CASE IH & STEYR

Acties / Nieuwigheden 

Bezoek regelmatig onze site zodat U geen acties of nieuwigheden mist. 

 
Case IH Maxxum 145 Multicontroller met ActiveDrive 8-transmissie behaalt een recordbrekend laag specifiek brandstofverbruik voor een 4-cilinder tractor in meest recente Powermix-test van DLG / Testcijfers komen bijna 9,5% lager uit dan grootste concurrent.

Een Case IH Maxxum 145 Multicontroller uitgerust met de nieuwe 8-traps ActiveDrive 8-transmissie met 24 versnellingen heeft tijdens de Powermix-test, verricht door de Duitse landbouwvereniging het Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft (DLG), het laagste specifieke brandstofverbruik gehaald dat ooit is geregistreerd voor een 4-cilinder tractor.

Het nieuw model, dat op de Agritechnica is benoemd tot “Machine van het jaar 2018”, behaalde een gemiddeld specifiek brandstofverbruik van 258 g/kWh in het veldwerkgedeelte van de test, wat bijna 9,5% lager is dan de 282 g/kWh die werd geregistreerd voor de grootste concurrent. 

De test werd verricht bij de testfaciliteit van DLG in de buurt van Frankfurt, met gebruik van de DLG PowerMix-rollenbank. De faciliteit is de meest efficiënte ter wereld voor het doormeten van het volledige tractorsysteem, doordat ingenieurs echte omstandigheden voor veldwerkzaamheden kunnen simuleren. 

DLG heeft op basis van de typische werkbelasting 14 belastingscycli gedefinieerd, waarmee het totale brandstof- en AdBlue-verbruik, de prestaties en uiteindelijk de energie-efficiëntie van het voertuig worden bepaald. De cycli zijn een weerspiegeling van typische veld- en transportwerkzaamheden onder gedeeltelijke of volle belasting. 

In de test komt het zuivere trekwerk aan bod, met bijvoorbeeld een ploeg of een cultivator, maar ook gemengde werkzaamheden met de aftakas en het hydraulisch systeem, met bijvoorbeeld een roterende meststrooier of balenpers. Zware en lichte transportwerkzaamheden worden ook gesimuleerd om een volledig beeld van de energie-efficiëntie van de tractor tijdens gebruik te krijgen. De resultaten worden samengevat in het welgerespecteerde Powermix-cijfer, dat een nauwkeurige beoordeling van de brandstofefficiëntie van verschillende tractormerken en -modellen onder praktijkomstandigheden vormt.

De Maxxum 145 Multicontroller wordt aangedreven door een 4,5-liter, 4-cilinder FPT-motor met turbocompressor en intercooler, die met gebruik van het Hi-eSCR selectieve katalytische reductiesysteem voldoet aan de emissievoorschriften van Fase IV. De motor heeft een nominaal vermogen van 107 kW (145 pk) bij 2200 tpm, genereert tot 118 kW (160 pk) met vermogensmanagement, en heeft een maximaal vermogen van 114 kW (155 pk) bij 1800 tpm en 129 kW (175 pk) met vermogensmanagement.

De Maxxum registreerde tijdens de DLG PowerMix-test een gemiddeld brandstofverbruik tijdens veldwerkzaamheden van 258 g/kWh, met een specifiek verbruik uiteenlopend van 230 g/kWh tijdens werkzaamheden met een roterende eg, onder 100% belasting, tot 302 g/kWh met een balenpers.

Een doorslaggevende factor voor de resultaten was de ActiveDrive 8-transmissie van de tractor, een nieuwe 24x24 Semi-Powershift, met drie schakelgroepen met ieder acht Powershift-versnellingen. De transmissie is nu leverbaar op alle Maxxum Multicontroller-tractoren van 116 pk tot 145 pk, als alternatief op de ActiveDrive 4, een 4-traps, 16x16, 40 km/u Semi-Powershift-systeem, en de 50 km/u CVXDrive, een continu variabele transmissie (CVT). De kenmerken van de ActiveDrive 8 maken de tractor efficiënter en gebruiksvriendelijker, en uitermate geschikt voor vermogensvretende werkzaamheden, waarbij het behoud van momentum van essentieel belang is, bijvoorbeeld tijdens grondbewerking of het bedienen van grote maaiers, omdat geen koppeling nodig is om te schakelen. 

Groep één van de ActiveDrive 8, voor snelheden tot 10,2 km/u, voor zware trekwerkzaamheden en toepassingen waarvoor lage snelheden vereist zijn, is ook leverbaar met extra kruipversnellingen. Groep twee dekt bijna 90% van de vereisten voor veld-, grasland- en ladertoepassingen. In deze groep kan de tractor zonder enige koppelonderbreking onder volle belasting werken, op snelheden van 1,6-18,1 km/u. Voor het rijden op de weg is de transmissie dusdanig ontworpen dat deze in groep drie start; een slimme functie om van groep te veranderen, zorgt ervoor dat de groepen snel doorlopen kunnen worden, tot de derde groep voor rijsnelheden tot 50 km/u. 

“We zijn bijzonder tevreden met dit rapport van het DLG. Deze tests zijn volledig onafhankelijk, bepalen de norm voor het testen van landbouwmachines en zijn welgerespecteerd door boeren over de hele wereld”, aldus Vincent Hazenberg, Product Marketing Director bij Case IH. “Brandstofkosten zijn tegenwoordig een grote zorg voor alle boeren, dus een maximale efficiëntie is cruciaal om de productiekosten te minimaliseren. De DLG-test bewijst dat onze nieuwe Maxxum 145 Multicontroller met de innovatieve ActiveDrive 8-transmissie boeren op dit gebied duidelijke voordelen biedt.”
CASE IH & STEYR
Terug
created by PopCom